Klantverhaal Norbert Moutarde

Ieder mens en ieder leven is anders, en dat wordt maar al te duidelijk bij het aanmeten van een prothese. Hoe belangrijk echt maatwerk is, vertelt Norbert Moutarde. Toen zijn rechteronderbeen geamputeerd moest worden, begon voor de internationaal vrachtwagenchauffeur een uitdagende reis terug naar de weg. “Zonder mijn prothese zou ik mijn werk niet kunnen doen.”

“Bij Norbert vloeit er diesel door de aderen”, vertelt zijn vrouw Nicole. “Als internationaal vrachtwagenchauffeur is hij al sinds 1992 onderweg, waarbij hier vier tot zes weken op de vrachtwagen rijdt en dan een weekend thuis is. In 2018 werd hij ziek onderweg in Spanje. Hij rustte een weekend onderweg in Frankrijk uit, maar ging daarna toch weer onderweg richting Duitsland. Toen hij aan de telefoon wartaal uitsloeg, belde ik een ambulance.” Een bloedvergiftiging in combinatie met diabetes leidde ertoe dat Norbert in een coma raakt en zijn vrouw een ontzettend moeilijke beslissing moest nemen. “Uiteindelijk moest zijn onderbeen afgezet worden en toen Norbert weer uit zijn coma ontwaakte, begon er een lange weg.”

Samen rond de tafel

Voor Norbert was er maar één doel: zo snel mogelijk weer de weg op. “Mijn toenmalige baas zei dat hij me zou helpen om weer te kunnen rijden. Dat was mijn grootste motivatie, dus ik ging er vol voor.” In Heerlen werd hij begeleid door een fysiotherapeut van Adelante en kwam hij in contact met Ortho-technics en Frank Theunissen. “Frank overlegde met mij, mijn vrouw, de dokter en mijn baas. Op die manier kom je tot oplossingen en inzichten. En dat was nodig, want het was best een puzzel.”

Op Amerikaanse voet

Norbert’s beroep betekent namelijk een flinke belasting voor een onderbeenprothese. “Tijdens mijn werk leg ik lange afstanden af, maar ik moet ook weleens zelf lossen, zware ladingen dragen en over ladingen heen kruipen. Dat stelt andere eisen aan het materiaal dan wanneer je vooral binnenshuis korte afstanden loopt. En dan speelt mijn postuur ook nog mee.” Met een lengte van ruim twee meter en schoenmaat 50, viel alles aan de prothese buiten de gebaande paden. Zo moest de voet uit Amerika komen, vanwege de grootte en de belasting.

On the road again

En toen kon de weg terug echt beginnen. Norbert vond zelf een firma in Duitsland waar ze lesvrachtwagens hadden met linkerpedalen. Norbert moest een rijproef doen om aan te tonen dat hij met links kon rijden. Anderhalf jaar na de amputatie reed hij weer fulltime op de vrachtwagen. “Hij kan heel goed omgaan met tegenslagen en als hij iets wil, bijt hij zich erin vast”, vertelt Nicole. “Maar het is ook zeker een succesverhaal van de revalidatie-arts in Adelante en van Ortho-technics. Zij hadden ook kunnen zeggen dat dit te complex was, maar in plaats daarvan bleven ze meedenken en zoeken naar oplossingen.”

Maatwerk als constante

En dat zoeken naar oplossingen nooit ophoudt, bleek afgelopen maart maar weer. “Ik kreeg een andere vrachtwagen en dus een andere zithouding. Hierdoor werden bloedvaten in mijn been afgekneld. Het gevolg was een flinke wond en het was dus nodig de prothese aan te passen.” Een speciaal mechanisme zorgt ervoor dat de voet 360 graden kan draaien en Norbert zijn been tijdens het rijden verder kan strekken.
“Dat is wat Ortho-technics kenmerkt. Ze luisteren naar wat je nodig hebt, zoeken verder en hebben de expertise in huis om je ook echt verder te helpen. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Ze doen er alles aan om je vooruit te helpen en de beste oplossing te vinden. Dat kent gewoonweg geen grenzen.”