De kwaliteit van orthopedische zorg begint met een goed gesprek

Er is ontzettend veel mogelijk op het gebied van orthopedische hulpmiddelen. Van auto-adaptieve kniesystemen voor orthesen en prothesen tot 3D-L.A.S.A.R. en het gebruik van hightech materialen zoals prepreg. Toch zit kwaliteit niet enkel in het product, vindt Frank Theunissen en hij benadrukt het belang van observeren en luisteren naar de klant. “Ik durf te stellen dat het grootste deel van ons werk zich afspeelt tijdens gesprekken.”

Frank Theunissen weet waar hij het over heeft. De eigenaar van Ortho-technics heeft ruim 41 jaar ervaring als orthopedisch instrumentmaker en toen hij 11 jaar geleden Ortho-technics opzette, was het voor hem vanzelfsprekend dat vertrouwen de basis moest zijn. “Een orthese of prothese kan complexer of juist eenvoudiger worden dan initieel lijkt. Om tijdens de analyse te kunnen bepalen wat iemand echt nodig heeft, moet je mensen en hun behoeften goed kennen. En dat doe je door te praten. Want wie niet praat, stelt ook geen vragen. Geloof me, dat voorkomt veel ellende en onnodige kosten.”

De waarde van observeren

Niet voor niets is psychologie onderdeel van de opleiding tot orthopedisch technoloog, want om mensen echt vooruit te willen helpen, is begrip cruciaal. Frank legt uit dat hoewel vragen stellen ontzettend belangrijk is, observeren misschien nog wel meer informatie geeft. “Als we nog bezig zijn met het aanmeten van een orthese of prothese, ken je elkaar nog niet zo goed. Soms durven mensen niet aan te geven dat ze iets niet helemaal begrijpen of weten ze niet goed wat ze willen. Luister wat de behoefte is en of dat met techniek gecompenseerd kan worden. Het kan voorkomen dat verwachtingen getemperd moeten worden, maar neem iemand daarin mee. Leg uit waarom je iets doet en kijk hoe iemand reageert.”

“Vragen stellen en luisteren voorkomt veel ellende en onnodige kosten”

Lange termijn klantrelatie

Orthesen en prothesen zijn geen hapklare oplossingen en vaak gaat het om jarenlange trajecten. Mensen en lichamen veranderen voortdurend, daarom is het belangrijk om klanten regelmatig te blijven zien. Frank pleit ervoor te observeren alvorens aan te passen. “Een stomp is bijvoorbeeld onderhevig aan atrofie, waardoor de koker van een prothese te ruim gaat zitten. Dat wil je tijdig aanpassen. Toch is het aanpassen van de koker soms de verkeerde beslissing. Een prothese verandert niet en bij overbelasting kan een stomp iets dikker worden. In zo’n geval wil je de koker niet aanpassen, maar eerst doorvragen en analyseren wat er echt aan de hand is. Hoe je daarachter komt? Vragen stellen en soms ook gewoon praten over koetjes en kalfjes. Dan vertelt iemand ineens dat ze urenlang in de tuin heeft gewerkt. Niet vreemd dat de stomp dan overbelast is.”

“Het mooie van dit vak is dat het gaat om mensen en het verbeteren van hun kwaliteit van leven. De techniek helpt ons daarbij, maar de mens is leidend. Ik hop dat ik dit mooie vak nog heel lang mag uitoefenen”, glimlacht Frank.